7/09/2016

En gurus död

Jag fick en bok i min hand för inte så länge sedan. Den hade titeln En gurus död (1977) och är skriven av Rabi Maharaj och Dave Hunt. Boken är översatt till fler än 60 olika språk och klassas som storsäljare.
  En gurus död handlar om författaren själv, Rabi Maharaj, som växte upp i ett djupt religiöst hem med en yogamästare till far som lade hela sitt liv till hinduismen och ansågs vara en avatar, dvs. en gudom som inkarnerat i en människokropp. Rabi såg upp till sin far och ville följa hans fotspår. Redan som barn blev Rabi en mycket respekterad andlig guru. Största delen av hans liv ägnade han sig åt att tilltala hinduiska gudar genom yoga, tranceliknande tillstånd och puja (en rituell/ceremoniell tillbedjan till olika gudar). Men ganska tidigt i livet började Rabi så småningom ifrågasätta hinduismen. Han tyckte att många läror och seder gick emot Vedaböckerna (heliga böcker för flera religioner) och tyckte även att livet som hindu var ganska meningslöst. Han ville möta Den store Guden, världens skapare, vilket ledde honom till Jesus. Övergången var inte lätt, men efter många om och men lämnade Rabi hinduismen och blev kristen.
  Samma dag som jag fick boken började jag läsa av ren nyfikenhet och sträckläste nästan halva boken på en kväll. Jag fick nämligen den här boken eftersom jag ett bra tag har funderat på yoga och spikmattan, som båda har sin grund i hinduismen. Jag ville veta vad grundtanken är och varför de blivit på populära. Genom En gurus död fick veta detta och mycket mer. Rabi berättar duktigt om hinduiska seder och traditioner och har dessutom sammanställt en ordlista med förklaringar som finns längst bak i boken. Där fick jag bland annat förklaring av orden avatar, puja, yoga och trance som jag tidigare nämnde.
  Det mest fascinerande med boken var ändå att få följa med en fd hindus berättelsen om vägen till frälsning. Visste du att det inte finns någon nåd inom hinduism? Dess gudar är inte kärleksfulla eller förlåtande. Hinduerna måste kämpa sig fram till gudarna utan misstag, annars straffas de på olika sätt. Att möta Jesus som dött för våra synder var någonting som först verkade helt otroligt för Rabi.
  En gurus död öppnade mina ögon på många sätt. Den gav mig inte bara den information jag sökte efter. Den gav mig inte bara en bättre inblick i hinduers tänkande. Nej. Den gav mig insikt hur fantastisk och kärleksfull vår Gud verkligen är. Den gav mig bekräftelsen om att jag är på rätt väg, men också att jag har en hel del att jobba på. Men det bästa av allt: Den förde mig närmare Jesus.

Vill du också läsa En gurus död? Boken finns att köpas här eller här. Den ska också finnas på biblioteken i Nykarleby, Vörå och Korsholm. Och så finns ju även ett exemplar i mina ägor.


Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar