3/02/2014

Att fylla 18

Dagarna bara flyger förbi. Vi befinner oss redan i marsmånad, tänk det.
  Själv räknar jag ner dagarna. Livet som myndig närmar sig med stormsteg. Jag klarade just tillräckligt många övningsprov på ajokaista och har nu tillåtelse att skriva teoriprovet för det kommande B-körkortet. I morgon skall jag dessutom på mörkerkörning och på fredag är det halkbanan som gäller. Det är minst sagt spännande tider för den blivande 18-åringen.

Det här med att bli myndig är någonting som de flesta längtar efter. Visst blir det roligt att få körkort och ha tillåtelse till en hel del, men ibland känns det som ett väldigt stort steg. Ett steg utanför trygghetszonen.
  Som 18-åring anses man som "vuxen". Då har man plötsligt tillåtelse till att köpa alkohol, gifta sig, rösta, gå på krogen och köpa tobak. Sådant som i barns ögon ses som "vuxna saker". Dessutom blir man ansvarig för sin egen ekonomi och kan dömas till fängelse. Då är det inte heller föräldrarnas skyldighet att försörja oss längre, då anses man som en självständig individ. Ojdå, det hade du kanske inte tänkt på. 
  Myndigheten är dock ett faktum för oss alla. Det är ett nytt skede i livet som alla tvingas passera och för det mesta går det bra. Vi har ju trots allt fått en hjärna att tänka förnuftigt med.

Jag är inte orolig över att fylla 18 och bli myndig, men jag erkänner att jag tycker det är lite spännande.


Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar