3/28/2014

Vardagsstyrka

Jag har under den senaste veckan funderat mycket på någonting som jag kallar vardagsstryka, dvs. saker som gör att du orkar med dagen. Jag tog upp det i församlingens KFK-grupp som jag leder och bad dem att ge exempel på sådant som ger styrka i vardagen. Jag fick många fina förslag och jag tänkte dela med mig av mina personliga favoriter.

Vad kan jag göra för att orka en jobbig dag?
- gå på promenad
- läsa
- träna
- lyssna på musik
- ringa och prata med någon
- kramas
- be
- skriva eller rita

Ingenting av detta är svårt att göra, det handlar mer om att ta sig tid och prioritera. Jag fick en gång ett tips om att varje dag ha egentid, helst under samma tid varje dag, t.ex mellan kl. 18 och 19. Under den här tiden får jag bara göra saker som jag själv vill göra. Inga läxor/arbeten och inga "måsten" skall göras under den här tiden. Jag har aldrig själv prövat på detta, men jag kan tänka mig att det vore sunt om man är en människa som lätt stressar och har för lite tid att göra någonting som man själv vill. Att testa skulle i alla fall inte skada.


Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar