2/17/2016

Dr. Quinn, Medicine Woman

Tv-serier är väldigt populärt, speciellt bland ungdomar. Jag är själv en riktig tv-seriemänniska och har sett en hel del olika serier. Jag brukar ibland tänka på all den tid jag lägger på att titta på tv-serier, men avbryter mig snabbt när jag på högt räknar de otaliga timmar jag ägnat åt olika tv-serier. För mig är det dock ett sätt att slappna av och ta det lugnt. När jag är riktigt trött, slutkörd eller sjuk är det nästan bara tv-serier som mitt huvud orkar med.
   Just nu håller jag för andra gången på med feel-good-serien Dr. Quinn, Medicine Woman (1993-1998), en amerikansk västern/dramaserie som utspelar sig på den senare delen av 1800-talet. Dr. Michaela Quinn, "dr. Mike", är född och uppvuxen i en rik familj i Boston. Efter hennes fars död flyttar Dr. Mike till en liten stad vid namn Colorado Springs i Colorado som är i stort behov av en läkare. På den här tiden var det mycket ovanligt med kvinnliga läkare. Många ansåg att kvinnor inte heller skulle få vara läkare, så dr. Mike får kämpa för att vinna invånarnas förtroende.
   Det kanske låter lite småtråkigt, men det är en väldigt välgjord serie som bjuder på många inblickar i hur det var att leva i en liten stad på 1800-talet och hur medicin och vård såg ut då. Under den här tidsperioden förändrades människors syn på världen väldigt mycket och det är någonting som tagits fasta på.
   Serien bjuder på det mesta; glädje, sorg, drama, spänning, humor och framför allt kärlek. Dr. Quinn, Medicine Woman är en serie som piggar upp mig och gör mig glad. Den serien är alltid ett säkert kort.


Rebecca
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar