5/31/2016

Avstånd

Jag mår bra av att skriva om sådant som har hänt mig, men ibland är det svårt. Det kanske känns för obehagligt, tråkigt eller skrämmande att sätta fram det där verkliga jag:et. Det finns två saker jag brukar göra när jag inte vill använda ordet jag.

1. Jag skriver en låt eller dikt.
På det sättet känns det som om jag har lite mer avstånd mellan händelsen och mig själv. Det känns också mer okej att ljuga, eftersom man kan skylla på att raderna inte passar ihop eller att de inte rimmar etc.

2. Jag hittar på en karaktär och låter henne leva sig igenom det jag behöver skriva om.
Det här är också ett sätt att ta avstånd. Dessutom får jag smycka texten med välvalda ord och beskriva saker och ting som jag kanske inte tänkte på då, men som jag tänker på i efterhand. 

Huvudsaken är ju trots allt att jag skriver om jag mår bra av det. Hur jag gör det spelar ingen roll så länge det känns bra. Det här går säkert att anpassa till det som hjälper dig att bearbeta händelser i livet. Är du som mig som gärna skriver är dessa två sätt att skriva mina tips när jag:et inte ska få allt för stor plats.

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar