5/19/2016

Ultraljud

Ultraljud. Det ligger någonting "magiskt" över ordet. Antagligen eftersom det är så starkt förknippat med graviditet. Det förstår jag. Men jag tycker det är lustigt att man som kvinna inte kan nämna att man ska göra ett ultraljud utan att åhöraren höjer på ögonbrynen och sneglar ner på magen. I mitt tjugoåriga liv har jag varit på två ultraljud och inget av dem har varit för att titta på ett foster.
  Så här skriver de på www.1177.se:

Alla vävnader i kroppen som innehåller vatten, som lever, livmoder, njurar, gallblåsa och blodkärl, kan undersökas med ultraljud.   Undersökningen går till så att svaga ljudvågor sänds in i kroppen genom ultraljudsgivaren, som är i form av en liten dosa. Ljudvågorna reflekteras tillbaka till ultraljudsgivaren av vävnaderna och organen. Det reflekterade ljudet omvandlas med hjälp av en dator till en rörlig bild av kroppens organ och vävnader som kan ses på en bildskärm.  Undersökningen kan hjälpa läkaren att ställa diagnos eller visa om en viss behandling har givit resultat.
Exempel på när man kan få genomgå en ultraljudsundersökning är om
  • man har smärtor i buken
  • prover har visat på sjukliga förändringar i kroppen
  • man själv eller läkaren har känt en knöl
  • bukomfånget har vuxit plötsligt, eller om man har magrat utan skäl
  • könsorgan som testiklar, livmoder eller äggstockar ska undersökas
  • muskler, senor och leder är skadade
  • man har en sjukdom vars utveckling kan följas genom ultraljud.
Jag skriver inte för att klaga. Jag skriver bara för att jag tycker det är lustigt. Ultraljudet ska givetvis få vara "magiskt" för blivande föräldrar. Jag hoppas också på att få uppleva den magin i framtiden, men ibland kan ultraljud vara någonting helt annat än magiskt eller spännande. Ibland kanske det är bra att tänka en gång extra innan man höjer ögonbrynen. Vad säger ni?

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar