6/27/2015

Bilskolans andra skede

Onsdagen den 24.6 var dagen som jag verkligen inte hade sett fram emot: Andra skedets halkbanedag. Tre jämnåriga kompisar skulle också följa med, men eftersom vi alla skulle köra på halkbanan med egna bilar så kunde vi inte samåka. Det kändes väldigt konstigt när vi körde fyra bilar på rad till halkbanan 80 kilometer söderut. Lite ironiskt var det också när vi sedan skulle repetera ekonomisk körning under teoritimmarna.

För er som inte vet: Bilskolans andra skede, eller det sista skedet, består av följande:
- Två timmar individuell bedömningskörning
- Ett kort test på dator
- En dag vid halkbanan som ser ut på detta sätt:
  - En timme i "säkerhetsbyggnaden":
  - Möjlighet att ta sig ut ur en upp och ner-vänd bil
  - Uppleva hur det är att krocka i 7 km/h
  - Lära sig hur mycket saker och ting väger i förhållande till bromsning i olika hastigheter
  - Se två fordon som krockat på olika sätt
  - Testa "fylleglasögon", som förändrar den vanliga synen till synen som en människa med 1,5 promille alkohol i blodet skulle ha
  - Lära sig om bilars olika däck
  - En timmes körning på halkbanan
  - Agerade som första person vid en trafikolycka
  - Ett par timmar teori

Det är med glädje jag skriver att andra skedet blev så mycket bättre än jag hade förväntat mig. Jag hade turen att tillbringa min dag vid halkbanan med två av bilskolans bästa lärare och jag kan ärligt säga att jag lärde mig mycket mer under denna dag än vad jag någonsin lärt mig under tiden i bilskolan. Som grädden på moset är jag nu dessutom färdig i bilskolan och väntar bara på att det riktiga körkortet ska dimpa ner i postlådan. Då kan jag returnera kortet som bara är giltigt i två år och börja använda mig av ett kort som är giltigt i ca. 45 år.

Slutet gott, allting gott!

Rebecca

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar