7/01/2015

Acceptans

Dagarna bara flyger iväg. Tänk att vi redan är inne juli och inte egentligen ha haft en "riktig sommar" ännu. Så fort solen tittar fram översköljs man av en ny våg av sommarbilder på de sociala medierna. Då är det bilder av glassar, blommor och bara fötter som dominerar. Däremellan händer det inte så mycket, på sin höjd är det någon som funderar när sommaren ska komma på riktigt. Den bästa bilden hittills var nog ändå den där snapchat-bilden från en strand med en text som löd något i stil med Fryser på stranden. Jag tycker den sätter både ord och bild på vår sommar hittills.
   Jag stötte på en bekant när jag var ute på länk häromdagen. Hen berättade att hen hade haft så många fina planer inför sommaren och semestern, men hade tvingats tänka om på grund av vädret och hade istället tillbringat största tiden inomhus. Ändå var hen duktig på att acceptera läget. Hen hade gjort det klart för sig att hen helt enkelt måste ta dagarna som de kommer. Det kan inte alltid bli som man har tänkt sig. Jag nickade och instämde. Visst är det så.
   Nu i efterhand när jag ser tillbaka på vårt samtal beundras jag över den acceptans som hen utstrålade. Visst tyckte hen det var tråkigt att sommaren inte hade blivit så somrig som väntat, men jag märkte snabbt att hen hade funnit sig i det och hade börjat acceptera läget som det är.
   Vi människor är ganska duktiga på att klaga, inte sant? Jag blev positivt påverkad av samtalet med min bekanta, för jag blev påmind om hur mycket enklare livet skulle kunna vara om man bara började acceptera läget lite mera istället för att klaga. Det såg jag på hen som var så glad trots det trista vädret. Det finns trots allt inte mycket att förlora genom acceptans, så varför inte försöka?

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar