7/20/2015

Dagens ris

Jag har aldrig riktigt varit en tvättäkta djurvän. Jag tycker om djur, men jag ogillar insekter och kräldjur av alla slag. Jag har däremot alltid varit en kattälskare och jag kan definitivt se mig själv som hundägare i framtiden.
   Idag bevittnade jag en katt bli påkörd. Det tog ont i mig att se, men jag vet ju att det är sådant som händer. Vad som däremot tog ännu ondare var att märka att chauffören som nyss hade kört på katten inte ens tvekade, utan körde bara vidare på sin färd. När jag själv körde förbi olycksplatsen såg jag den vackra katten ligga på vägen. Jag hann inte se om den var vid liv eller ej, men med tanke på hur hårt bilen körde och hur långt katten rullade efter krocken antar jag att den inte längre var vid liv. Bredvid katten låg en stor bit som hade lossnat från bilen. Jag ville så gärna stanna, svänga om och ta hand om katten som nu låg livlös mitt på vägen bredvid den stora biten av bilen, men trafiken tillät mig inte och det fanns ingenstans jag kunde stanna just då.
   Jag började tänka på bilskolan och vad vi hade lärt oss där. Regeln är att man normalt inte ska bromsa för en katt, däremot nog en hund. Vi fick också lära oss att det finns två olika djur som man inte ska stanna och titta efter om man råkar krocka med dem och dessa två är björn och vildsvin. Däremot fick vi lära oss att man ska se efter det man kört på och flytta bort djuret från vägen, så vida det då inte är ett vildsvin. Mina tankar började snurra när jag insåg att jag själv inte kunde stanna när chauffören som krockat med katten körde iväg. I tankarna såg jag mig själv svänga om, stanna intill vägen och flytta bort katten från vägen. Efter det skulle jag hämta biten från bilen och slänga bort den. Den sista handlingen skulle ha varit min och kattens egna hämnd och jag skäms inte ens för den tanken. Jag tycker att det är var och ens plikt att flytta undan ett så pass stort djur från vägen om man råkat köra över det. En katt är ju dessutom någons husdjur och det minsta man kan göra för familjen vars katt nu är död är att flytta bort den från vägen och på så sätt hindra ytterligare olyckor.
    Jag hade inte möjlighet att stanna, men bara av en snabb blick på det motsatta körfältet kunde jag komma fram till att han som körde på katten skulle ha kunnat göra det. Härmed utdelar jag dagens ris åt dig som körde på en katt och inte stannade.

Rebecca

1 kommentar:

  1. Det var ledsamt :( Mera ris härifrån till den personen!

    SvaraRadera