10/09/2015

Ett brev

Jag är inte den första som tar upp det och kommer sorgligt nog inte heller att vara den sista. Jag pratar om elaka nätkommentarer. Nyligen tittade jag igenom kommentarerna till en nyss utsläppt musikvideo av en känd sångerska. Det gjorde ont att upptäcka att största delen av kommentarerna var negativa. Massor av männsikor hade skrivit hur ful de tycker att hon är, hur dålig artist de tycker att hon är och hur värdelös de tycker att hennes låt och video är. Varför? undrar jag och skriver följande brev:

Ett brev till alla näthatare. 

Det finns en hel del i fenomenet näthat som jag verkligen inte förstår. Kanske du kan förklara följande för mig?

Varför sprida så många negativa tankar? 
    - Vad vinner du på det?
    - Vem vinner överhuvudtaget någonting på det?
    - Vad skulle du känna om dina elaka kommentarer skulle vara riktade mot dig själv?

Varför måste hela världen veta vad du tycker är fult/dåligt/värdelöst, när du istället skulle kunna sprida glädje och positiva tankar som får alla att må lite bättre?
    - Visst ska alla få ha en egen åsikt, men måste verkligen hela världen veta att du tycker att någon sjunger dåligt eller ser dålig ut? Än en gång, vad vinner du på det? Du lider inte av att hålla dina negativa kommentarer för dig själv eller inom din närmaste vänkrets, men många lider av dem när de blir utslängda på sociala medier. Dina negativa kommentarer sårar många och jag tvivlar på att du börjar må bättre av det. Positiva kommentarer fungerar däremot helt tvärtom; de gläder och skänker högst troligt en positiv känsla till både dig och personen som gjort dig glad. Varför inte sprida ljus och glädje över vår värld istället? 
 
Tro inte att dina elaka kommentarer går förbi omärkt. De spelar roll. De sårar. Du blir inte mer omtyckt över att sprida dem. Det kan inte bara vara på skoj. De är inte roliga.

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar