6/28/2016

Påminnelser i vardagen

I min vardag har jag små påminnelser till sådant jag lätt glömmer bort. Jag tycker det är skönt att ha de där små påminnelserna. De är nämligen inte vilka påminnelser som helst. De är inte bara påminnelser på telefonen. De är konkreta saker som jag ofta bär med mig.
  Jag har tidigare pratat om min skyddsängel som hänger kring min hals. Den hänger inte där bara för utsmyckning. Nej, den påminner mig om att jag faktiskt har en skyddsängel med mig på livets väg. Den påminner mig om den fina människan som gav mig silverängeln, eftersom hon bryr sig om mig och önskar mig trygghet. Den påminner mig om att jag inte är ensam.
  Jag har även två olika pärlarmband som jag har gjort. I varje silverpärla på det ena armbandet ligger ett fint minne som jag kan behöva minnas i jobbiga stunder. Varje genomskinlig pärla i det andra armbandet representerar en viktig person i mitt liv.
  Min senaste konkreta påminnelse är ett armband som jag har gjort med bokstavspärlor. På det står det CHECK THE FACTS. Uttrycket kommer från terapiformen DBT (dialektisk beteendeterapi) och uppmanar en att "kontrollera fakta" på känslomässiga reaktioner. Om du t.ex. plötsligt känner dig värdelös ska du först kolla upp fakta på om det faktiskt finns någonting som verkligen stöder den känslan och sedan debattera och säga emot. Allt för ofta finns det nämligen ingenting som stöder dina känslor av värdelöshet, det är bara hjärnan som försöker spela dig ett spratt.

Dessa små påminnelser hjälper mig i jobbiga situationer. Jag uppmuntrar er alla - speciellt ni som lider av dålig självkänsla - att hitta egna små påminnelser som kan hjälpa er att minnas att ni är viktiga och värdefulla. Mina påminnelser fungerar inte alltid, men jag blir hela tiden bättre på att ta till dem. Om det är någonting som jag har lärt mig så är det att man inte kan komma upp från botten med ett fingerknäpp. Det behövs övning, övning och mera övning och sådant tar tid, men mina små påminnelser gör tiden lite lättare.

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar