11/07/2016

För bra för att dö, men för trött för att leva

Det är ett bra tag sedan jag har haft svårt att lägga en bok ifrån mig nu igen. Senast var En gurus död tror jag. Den berättade jag om. Nu har jag dock snart läst ut en till bok som fick mig att ligga vaken i sängen och läsa långt efter klockan tolv igår (idag) kväll.
   För bra för att dö (2007) är skriven av Christina Wahldén och handlar om gymnasieeleven Stella som utsätts för mobbning, stöld, misshandel och olaga hot, både i och utanför skolan. Hon dämpar sin ångest med mat och vin och lever största delen av sitt liv på nätet. Men en dag får hon nog. Hon orkar inte leva längre. På en chatt stöter hon på en kille som också mår dåligt och tillsammans bildar de en självmordspakt.
   Jag har haft För bra för att dö i min bokhylla väldigt länge, men har själv mått lite för dåligt för att klara av att läsa den. Men en kväll när jag inte kunde sova så sökte jag genom mina böcker och valde ut den. Jag kände mig beredd att möta ämnet. Boken tar upp ett av många ämnen som allt för ofta tystas ner. Jag diskuterar gärna just dessa ämnen, för de är ju så fruktansvärt viktiga. Jag tror att många självmord skulle kunna förhindras bara vi började prata om det istället för att sopa det under mattan.
   Handlingen är inte ett dugg komplex, vilket kan vara både positivt och negativt. Ibland känns den lite för "enkel", som att en hel del bitar av processen inte tas upp. Det kan däremot vara bra med en så pass "enkel" handling för att visa att det faktiskt inte behöver vara på komplicerat alla gånger. Jag tror själv att själva handlingen inte är det viktiga i den här boken. Det viktiga är att få fram ett budskap, dvs. lyfta fram problemet och upplysa människor att det finns hjälp att få vad man än går igenom. Därför är den här boken så viktig.
   För bra för att dö finns med all säkerhet på ett bibliotek nära dig. Den finns även på adlibris och förstås i min bokhylla ifall någon är intresserad.

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar