1/29/2017

Trumps USA

Jag vet att Trump inte är den enda token i den här världen, men det går inte att bortse från det faktum att han blivit ansiktet utåt för sådant som kan kallas islamofobiskt, rasistiskt och orättvisa. Speciellt inte nu när han fått en - enligt mig - alldeles för stor makt och använder den på det sätt han gör.
   Det är givetvis inreseförbudet jag pratar om. I nuläget är det alltså förbjudet för människor från Irak, Iran, Libyen, Somalia, Sudan, Syrien och Jemen att resa till USA inom de tre kommande månaderna. Detta på grund av att länderna i fråga har stora problem med terrorism för tillfället. Visst, inget land vill ta emot terrorister, men jag slår vad om att inte ens hälften av t.ex Somalias befolkning är terrorister. Det är som att förbjuda alla finländare att åka till Sverige, för "alla dricker så mycket öl och blir våldsamma" eller för att "alla är blonda med blå ögon". Det strömmar in nyheter om personer med green cards eller personer med dubbla medborgarskap som inte slipper in till USA längre. Tänk dig att du en dag blir nekad att åka tillbaka till din familj eller till ditt jobb/studier bara för att du föddes i Syrien.
   Frågar du mig så är jag inte så säker på att Trump gör det här för att "make America great again". Jag tror att han håller på att bli rädd. Han har så många motståndare och får en hel del anklagelser och hot riktat emot sig. Jag skulle vara rädd om jag skulle vara i hans sits, men jag har fruktansvärt svårt att tycka synd om honom. Han har ju trots allt placerat sig själv i den sits han befinner i.
   Om det är så att han inte är rädd så vet jag inte vad jag ska säga. Det är någonting skumt med den där mannen och hans ageranden. Jag hoppas bara att världen inte skadas så mycket som den ser ut att göra i längden med Trump som Amerikas president.

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar