3/05/2017

Kryphål

Jag surfade runt och sökte en ny telefon. Jag fastnade givetvis för den guldfärgade Iphone 6s, appleanvändare som jag är. Jag jämförde lite priser, hittade lite olika ställen där de säljer telefonen i fråga och avslutade sen mitt letande.
    Sen loggar jag in på Facebook på en annan apparat och vad är det första jag ser? Jo, en reklamannons om en Iphone 6s, guldfärgad förstås. Sen loggar jag in på Instagram och scrollar genom flödet och möts av samma annons. Visst, det är Facebook som äger Instagram nu för tiden, men ändå.
    Det är inte första gången jag råkar ut för detta fenomen, men jag blir lika irriterad varenda gång. Det känns som om någon har hittat ett kryphål in till mina handlingar, min plats och mitt liv. Jag kan inte göra någonting på nätet utan att senare påminnas om vad jag har gjort.
    Det är vid sådana här tillfällen som jag verkligen inser varför mina föräldrar var noggranna med åldersgränser på nätet. Där och då var jag lite snopen över att den ena efter den andra skaffade sig en profil på Facebook medan jag snällt fick vänta tills jag var tretton. Då är det dessutom länge sedan jag var tretton. Tänk hur mycket Internet har utvecklats sedan dess!
    Vi tror ofta att vi kan hålla oss helt anonyma på Internet, men jag slår vad om att varje litet klick vi vardagliga internetanvändare gör kan spåras. Mycket lite är anonymt numera och jag vet inte riktigt vad jag ska ha för tankar om den saken...

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar