1/10/2014

Är det hälsosamt att skriva av sig?

Jag är rätt lustig ibland. Nu har den efterlängtade helgen äntligen anlänt och vad är det första Rebecca gör när hon kommer hem? Jo, hon slår upp psykologiboken. Det är dock ingenting mot den gången jag tog fram en finska läsförståelse en lördagskväll... Men det var inte det jag skulle spinna vidare på.
   Ni som läst föregående inlägg minns att jag läste på psykologiprov i onsdags. Det var ovanligt roande att sitta och läsa på prov den kvällen, för jag hittade hela tiden väldigt intressanta forskningar när jag läste igenom provavsnittet. Där fanns en hel del som jag tänkte att jag skulle skriva om.

Jag läste t.ex att personer som håller alla sina känslor för sig själv kan orsaka en stressreaktion i kroppen som i sin tur leder till att stresshormonerna ökar. Detta kan leda till ett försämrat immunförsvar, eftersom stress minskar på kroppens vita blodkroppar som förstör virus.
   År 1998 undersökte Patrie & co detta fenomen lite mera ingående. De samlade ihop ett gäng försökspersoner som i 15 minuter per dag i tre dagars tid skulle skriva om någonting som som var viktigt för dem och som hade väckt känslor hos dem. Sedan delades gruppen av försökspersoner upp i tre grupper. Den första gruppen skulle fortsätta skriva om sina känslor, den andra skulle försöka tänka på någonting helt annat medan den tredje skulle skriva om likgiltiga ämnen.
   Efter en tid tog man blodprov på alla försökspersoner för att undersöka förekomsten av vita blodkroppar. Det visade sig att att de som hade fått skriva om sina känslor hade betydligt fler vita blodkroppar än dem i de andra grupperna. Detta gav alltså resultatet att det är mycket troligt att de människor som bearbetar sina känslor, både positiva och negativa, ökar chansen till ett starkare immunförsvar.
   Som skrivande människa tyckte jag att detta var ytterst intressant. Det var dessutom ännu ett bevis på att det lönar sig att inte hålla tillbaka sina känslor från omvärlden. Vill du läsa mera om detta hittar du det i "Människans psyke 4. Känslor, motiv och tänkande (Söderströms)"


Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar