4/15/2016

Sparsam eller snål?

Gränsen mellan att vara sparsam och snål kan vara hårfin. Jag har själv aldrig varit en sådan som åkt och shoppat så fort jag fått pengar i handen. Ända sedan jag var barn har jag varit sparsam och verkligen funderat ifall jag tänker köpa någonting eller inte. Däremellan – när jag hittar någonting som kanske är lite dyrare som jag verkligen skulle vilja ha eller behöva – unnar jag mig det istället för alla småköp jag skulle ha kunnat göra. Idag betalade jag t.ex mina nya studiohörlurar som kostade en helgs arbetslön. Det var någonting jag behövde, eftersom mina gamla hade gått sönder och på samma gång ville jag unna mig själv ett par hörlurar av bra kvalitet.
  När sparsamheten sakta övergår till snålhet borde det börja ringa varningsklockor. Det är inte trevligt att umgås med snåla människor som t.ex aldrig vill köra vid samåkning eller bara bjuder in sig till folk utan att någonsin bjuda in någon hem till sig. Jag har hört en hel del relationer som krasat just på grund av att den ene varit så snål med sina pengar. Det är så onödigt och sorgligt när det går den vägen. Speciellt när det handlar om pengar, vilket mycket gör i dagens värld. Det i sig är också sorgligt tycker jag.
  Det är bra att vara sparsam, men akta dig för att bli snål. Så har jag blivit uppfostrad när det gäller pengar och det är jag tacksam för.

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar