7/20/2014

En fascinerande värld

Tänk dig att du lägger en plastbit i cykelhjulet så att det låter varje gång hjulet snurrar. Gör det ljudet lite mindre rytmiskt, betydligt svagare och med små uppehåll så hör du på ett ungefär ljudet jag hörde igår kväll.
   Jag hade just lagt ner mig i sängen för att sova när det mystiska ljudet nådde mina öron. Jag tänkte att det antagligen kommer utifrån eftersom jag hade fönstret uppe, men insåg snart att ljudet kom från motsatt riktning. Jag steg upp och närmade mig stället jag trodde ljudet kom ifrån. Under en stol hade jag lagt en stor tygkasse. I kassen fanns bland annat två plastpåsar. Jag lyfte undan stolen och tog fram kassen. Ljudet kom definitivt inifrån kassen. Vad i hela friden kunde låta sådär inifrån en kasse jag inte använt på flera dagar? Jag insåg att det måste vara någonting levande och det gjorde inte den lilla rädsla som smugit sig på mig någon aning mindre.
    Jag slängde ut plastpåsarna på golvet, knuffade till dem och förstod att ljudet kom från en av dem. Försiktigt tog jag tag i hörnet på den ena och vände den upp och ner. Ingenting. När jag tog tag i den andra påsen märkte jag att det rörde sig någonting inuti den. Jag erkänner att jag var smått panikslagen. Jag vände den upp och ner och ut föll en malfjäril.
    Jag skrattade till när jag insåg att jag varit rädd för en malfjäril. Tankarna som uppstår på natten brukar trots allt inte alltid vara så realistiska. Jag vet inte riktigt vad jag trodde att jag skulle finna, men en malfjäril var det i alla fall inte.
    Vad som fascinerar mig är att denna malfjäril hade lyckats ta sig in i en kasse som låg under en stol och sedan därtill tagit sig in i en plastpåse som låg lätt nertryckt i kassen. Men ut slapp den inte och dess tappra försök att flyga ut från plastpåsen skapade det mystiska ljud som nått mina öron.
    Vår fascinerande värld är minsann full av både större och mindre överraskningar.

Rebecca

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Härligt att fascineras av enkla spännande ting

    SvaraRadera
  3. Javisst! Tack för din kommentar.

    SvaraRadera