7/29/2014

Övningsskedet, bilskolans guldgruva

Övningsskedet är ett skede i bilskolan som kommer efter det första skedet och före andra skedet. Redan efter första skedet får du ett giltigt körkort, men för att kunna förnya det krävs deltagande i både övningsskede och andra skede. Det så kallade övningsskedet omfattar 1h teori i lektionssal, 1h gruppkörning och 1h individuell körlektion.
   Under teorilektionen fick vi bl.a en bild på en väg med bromsstreck som ledde ner i diket. Frågan lydde: Vad har hänt här? Upprepningar kan vara viktiga, men kom igen! Jag kan helt ärligt säga att jag inte lärde mig någonting nytt över huvudtaget på övningsskedets enda teorilektion.
   Den timslånga gruppkörningen innebar att ta sig mellan punkt a-b-c på kortast och smidigast sätt, dvs. planering av färdrutter. Upprepningar kan vara viktiga, men kom igen! 
   Den individuella körlektionen innebar att jag som elev körde omkring i stan medan läraren satt bredvid och predikade. Upprepningar kan vara viktiga, men kom igen!
   Än en gång kan jag ärligt säga att jag inte lärde mig någonting nytt alls. Jag fick däremot en stark känsla av att övningsskedet är uppkommet främst för att bilskolan enkelt ska få in pengar. En del kanske behöver lite mera övning och upprepningar, men det här kändes ändå väldigt fånigt. Jag är helt säker på att varje bilförare skulle klara sig galant på ett första skede och ett andra skede. Jag menar, hallå, efter första skedet har vi ju blivit bedömda att klara oss själva i trafiken. Vi har ju kortet i handen!
   Ja. Så där satt jag, i en bil fullproppad med high-tech-funktioner som jag inte kommer se skymten av i en egen bil på minst tio år, och lärde mig ingenting jag inte redan kan. Och det ska man betala skjortan för. Nej. Någonstans har det slagit fel.

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar