11/20/2014

Att lida

Det är alltid tungt att lida. Lida av sjukdom; Lida av ångest, lida av cancer, lida av depression, lida av obehag. Det ligger någonting ytterst obehagligt över ordet lida. Synonymerna med lida är minst lika obehagliga: pinas, plågas, våndas, ha ont, känna smärta; utstå, få genomgå, vara drabbad av.
    Även om det är tungt att själv lida upplever jag att det emellanåt kan vara ännu tyngre att lida med någon. Att se någon lida, och inte besitta makten att göra någonting åt det, kan driva en till vansinne. Vid sådana tillfällen söker jag tröst hos Gud. När jag själv upplever att jag inte kan göra någonting för personen som lider, vet jag att han ser alla oss lidande. Vi är inte ensamma, även om det känns så. 

"Var inte rädd, jag är med dig. 
Ängslas inte, jag är din Gud.
Jag ger dig styrka och hjälper dig,
stöder och räddar dig med min hand"

(Jes. 41:10)


Rebecca

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar