4/27/2015

Livet som glutenallergiker

När man lever ett liv där man måste avstå från gluten, dvs. de inhemska sädeslagen vete, råg och korn (och i mitt fall även (ren)havre) lär man sig lätt att inte förvänta sig så mycket när det kommer till livsmedel. Låt mig förklara med ett exempel. Du går på en födelsedagsmiddag med ett gäng vänner. Du har på förhand meddelat om din allergi, så kökspersonalen vet att en av matgästerna bör få glutenfri kost. När det kommer till efterrätten, i detta fall födelsedagstårtan, meddelar kocken att du med glutenallergi kommer att få en portion glass istället, eftersom tårtan inte har bakats med tanke på din glutenallergi. Tänk dig att detta upprepar sig regelbundet. Varje gång får du den där portionen med glass istället för tårta. Tänk dig att du är som jag, dvs. inte gillar glass så mycket men älskar tårta. Du blir så klart besviken, gång på gång.
    Jag skriver inte detta för att hacka ner på någon, läxa upp någon eller för att få människor att sluta servera mig glass. Jag skriver bara om hur det faktiskt är, vare sig man som glutenallergiker gillar glass eller inte. Det här har fått mig att uppskatta de gången någon har tagit sig tid att verkligen baka glutenfritt. Och jag vill meddela er en sak: Glutenfria bakverk är inte alls så jobbiga att baka som du tror och de smakar inte heller så annorlunda. Tro mig, jag har inte ätit glutenfritt hela mitt liv, jag vet hur "vanliga" bakverk smakar. 

Med detta vill jag be er att släppa de fördomar ni har om glutenfri kost. Våga prova och bilda inte en åsikt av bara ett enda test. Det finns absolut dåliga glutenfria produkter som bara faller sönder och smakar som papper, men de är långt i från alla. Ni som inte har vågat baka glutenfritt, testa! Det är minsann inte hela världen om det misslyckas. Alla misslyckas med bakning ibland, vare sig det är glutenfritt eller inte. Jag kan med 100-procentig säkerhet säga att vi glutenallergiker uppskattar era försök, vare sig det blir bra eller inte. 


Rebecca

P.S: Det är lika enkelt att baka en tårtbotten med potatismjöl som med vetemjöl. Den blir minst lika god och dessutom en pytteliten smula hälsosammare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar