4/25/2015

Post-trip blues

Först av allt vill jag be om ursäkt för min oväntade frånvaro. Jag har varit på semester i Spaniens härliga värme och tog därför en ordentlig paus från verkligheten – dit även bloggen tillhör. Nu är jag hemkommen och har landat med en duns tillbaka i min verklighet och min vardag.
   Jag har legat i sängen i princip hela dagen. Jag har känt mig trött, orkeslös och nedstämd. Jag vände mig till internet, googlade lite och insåg att det faktiskt finns någonting som heter "post-trip blues" eller "post travel depression" (PTD). Även om min semester bara pågick i en vecka så har jag väldigt starka symptom av just PTD. Jag ångrar inte en sekund att jag åkte och resan är värd lite PTD, men det var verkligen mycket tyngre än jag trodde att komma hem. Redan under någon av de första dagarna i Spanien skrev jag till en vän att det är så mycket enklare att vara glad och uppåt i sol och värme. Det är säkert en bidragande orsak till den starka nedstämdhet jag känner av nu här hemma i kalla Finland.

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar