9/03/2015

Baby steps

Jag har nämt ett x-antal gånger att jag har haft svårt att hitta koncentrationen för läsning den senaste tiden. Det har tagit ganska hårt på mig, eftersom jag verkligen tycker om att läsa. Därför njuter jag något otroligt när jag idag kan skriva att jag har läst en halv 500-sidig bok på mindre än en vecka. Jag har visserligen läst boken förut, men som jag brukar försöka påminna mig själv och andra: It's all about the baby steps.
   Det är fruktansvärt viktigt att ha delmål i sitt liv och då menar jag i alla våra mål, drömmar och utmaningar. Vill du bli toppidrottare kan du inte sätta ditt första mål på OS. Vägen till OS blir allt för tung utan delmål, som till exempel kan vara balanserad kost, regelbunden träning, mindre tävlingar, större tävlingar, distriktsmästerskap och landsmästerskap. Kanske till och med i den ordning, men jag är ingen idrottare, så jag vågar inte säga säkert. Hur som helst är poängen att må bra, vara lycklig och känna sina framsteg redan innan du når ditt högsta mål. Och även om du inte når det där drömmålet så har du fått må bra under tiden, ingenting du gjort har varit förgäves.
   Jag njuter verkligen av den där känslan av att vara uppslukad av en boks berättelse och den känslan har jag återfunnit, åtminstone för stunden. Jag känner nästan en barnslig stolhet över det. Mitt nästa mål är minsann inte Dostojevskijs tegelsten till roman (Brott och straff), utan snarare att få utläst den bok jag håller på med. Sedan kanske jag läser en till bok som jag redan kan och sedan kanske jag kan börja på en helt ny. Bara jag inte glömmer delmålen, de små stegen, the baby steps, så kommer jag förhoppningsvis snart att återfå den koncentration jag behöver för att återvända till böckernas underbara värld.

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar