9/14/2015

Blink blink

Nu när jag har ett mellanår efter studenten hoppar jag in som vikarie på olika arbetsplatser där jag behövs. I lördags behövdes jag på boendet som jag jobbade på i somras. Där är lördagens morgonskift för det mesta väldigt lugnt. När allt som skulle göras var gjort satte jag mig ned i en fåtölj och började läsa Matteusevangeliet. Jag är en sådan person som gärna läser med penna i hand så att jag kan göra små anteckningar i marginalen, strecka under och rita pilar till sådant som jag tycker är bra eller vill minnas nästa gång jag öppnar samma bok. Bibeln är faktiskt inget undantag. Jag streckar gärna under olika bibelord för att minnas dem bättre.
   I lördags när jag började läsa Matteusevangeliet fick jag snabbt stiga upp ur fåtöljen och springa efter en penna. Tidigare hade jag använt mig av en lysande gul understrykningspenna, med det enda jag hittade på jobbet var en rosa tuschpenna, så det fick duga. Bibeln kan också vara färggrann, tänkte jag. Jag hade som sagt streckat under i Matteusevangeliet tidigare, men det var främst välkända bibelord som jag någon gång kommit över. När jag nu istället verkligen läste hela kapitel hittade jag så mycket mera att förundras över. Nästan varenda sida fick åtminstone ett rosa streck.
   Inte nog med att jag återigen funnit koncentrationsförmåga till att läsa. Jag fick dessutom känna av det där medfödda begäret att läsa vidare, lära mig och upptäcka. Jag har alltid tyckt om att bläddra i Bibeln, finna för mig nya ord och meningar, men jag har aldrig på det här sättet insett hur mycket mer det finns att hämta genom att läsa kapitel efter kapitel.
   Idag fortsätter jag med Markusevangeliet och det känns faktiskt inte helt omöjligt att läsa hela Bibeln, vilket jag vet att många känner. Tricket är att inte läsa den från pärm till pärm. På internet hittar du många olika sätt att läsa hela Bibeln på. Att börja med evangelierna är inte ett dumt tips, blink blink.

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar