8/14/2016

Avskedstårta

Ni som troget läser min blogg får läsa om allt mellan himmel och jord. Jag har inget tema, ofta filosoferar jag bara eller berättar om någonting som jag tycker är intressant. Idag tänker jag gå in på temat bakning. Jag hade nämligen mitt sista skift på jobbet idag, så då ville jag bjuda på någonting gott. Jag älskar tårtor, men hade aldrig gjort en på egen hand förrän idag. Jag är inte en erfaren bagare och ställde in mig på att tårtan inte kunde bli mer än medelmåttig, om ens det. Redan efter morgonmålet började jag på och blev färdig två timmar senare. (Då gjorde jag nog en del annat mellan varven). 
  Både klienter och kollegan som kom till kvällsskiftet åt med god aptit och även jag tyckte att den var förvånansvärt god. När vi städade undan avslöjade jag min lilla hemlighet, dvs. att jag aldrig bakat en tårta förut, och fick häpnade reaktioner. He va no 10 poäng! fick jag som kommentar.
  Tårtan gjorde jag naturligtvis glutenfri och därför jag känner att jag inte kan ta åt mig hela äran, eftersom jag hittade ett toppenbra recept på tårtbotten på glutenfria muminmammans blogg. HÄR hittar du hennes blogg och receptet.
  Jag är annars väldigt dålig på att följa recept. Jag kan snegla på det emellanåt, men ofta går jag på känsla. Och nej, det går inte alltid så bra. Det är väl därför jag annars inte är så duktig på att baka. Jag är i alla fall glad att dagens tårta blev så bra som den blev. Det var blandade känslor som uppstod när jag lämnade nyckeln till jobbet. Jag jobbade där förra sommaren, jobbade där av och an fram till denna sommar och har nu jobbat halvtid i princip hela sommaren. Jag har trivts bra med både klienter och kolleger och jag har lärt mig en hel del om allt möjligt.
  Nu siktar jag mot nya kapitel i livet.

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar