8/27/2016

Mitt fysiska jag – Del 4

När jag hade fått ett operationsdatum började tankarna snurra. Ibland lugnare, ibland likt en tornado.
  Jag har ett stort kontrollbehov. Jag vill veta vad som ska ske, vad jag ska göra eller gå igenom och när saker och ting äger rum. Jag googlar mycket, men när jag hade fått mitt datum kunde jag inte få nog med information. Jag läste allt jag kom över, allt från läkares rekommendationer till människor som berättade deras erfarenheter av bröstförminskning. Till er mindre känsliga läsare kan jag meddela att man kan se hela operationen på Youtube. Jag klarade inte av att se hela, men jag såg delar av videon.
  Sedan kom jag till det stadiet då jag började berätta för släkt och vänner utanför den närmaste kretsen att jag skulle genomgå en bröstförminskning. Jag förundrades över hur mycket stöd och glädje för min skull jag fick. Jag fick ytterst få skeptiska miner och det gjorde mig så klart lugn på ett helt annat sätt än tidigare.
  Det lugnet räckte dock inte hela vägen fram. Så småningom började jag inse vad en bröstförminskning verkligen innebär. Nu pratar jag om det faktum att jag ändrar på mitt utseende. Jag började tänka på att den kropp jag har är en gåva av Gud och att det skulle vara fel att ändra på den. När dessa tankar kom sökte jag mig till kunniga personer i området; en ungdomsledare, en teologistuderande och en blivande präst. Jag fick i princip samma svar av dem alla: Gud vill att jag ska må bra. Han har gett oss vårt intellekt att uppfinna mediciner och operationer för att kunna ta hand om vår kropp när vi blir sjuka. Jag skulle ju inte genomgå en bröstförminskning i skönhetssyfte, jag gjorde helt och enbart i medicinskt syfte.
  Min faster Camilla, som drabbats av bröstcancer, var ett viktigt bollplank för mig. Så här skrev hon till mig när jag velade:

Du ändrar inte på Guds skapelse för att du ska se bättre ut. Du ber om hjälp för att få smärtlindring.

Bibeln talar om att kroppen är den heliga Andens tempel och att vi ska ära Gud med våra kroppar (läs 1 Kor 6:19). Vi ska ta hand om oss själva så att vi inte förstör den kropp som vi fått av Gud som gåva. Jag tror att mediciner och operationer är ett sätt att ta hand om kroppen så att du har ork att "ära Gud".

Jag tror nog att du ska försöka tänka så att du genom att känna efter hur du mår som bäst, både fysiskt och mentalt, på bästa sätt kan ge den heliga Anden rum i HELA dig. Vi kristna borde det egentligen fullkomligen stråla om eftersom det borde få synas att Gud bor i oss. Strålar du inte månne mera om du slipper smärtorna som brösten ger dig?

Dessa rader skänkte mig ännu mer lugn. 

Dessutom visar forskning att en bröstförminskning kan minska risken för bröstcancer med så mycket som 60%.


Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar