11/09/2015

Den perfekta fasaden

Oh, she's so flawless. He's so gorgeous. She's living the perfect life! 
Oh, hon är alldeles felfri. Han är så läcker. Hon lever det det perfekta livet!

Jag slår vad om att vi alla har tänkt tankar likt dessa eller sett dem nedplitade i någon kommentar när vi skrollat genom Facebook, Instagram eller Twitter. Människor världen över publicerar bilder på deras "perfekta liv". Frågan är bara hur perfekta (eller framför allt verkliga) dessa bilder egentligen är.
   Om vi alla tänker efter så inser vi hur enkelt det är att hålla upp en "perfekt" fasad, tack vare dagens sociala medier. Och visst ligger det någonting i det. Varför skulle någon vilja publicera en bild av sig själv liggandes i fosterställning med ansiktet dränkt av tårar när vi istället kan publicera en bild av hur vackert vädret är eller hur energiska och duktiga vi har varit? Problemet är att vi lurar varandra, vare sig vi vill eller inte. Publicerar du en bild varje dag på hur livet leker så kan våra hjärnor automatiskt tro att du aldrig har en endaste dålig dag. Det får många av oss att må dåligt, för visst kan det kännas som om vi själva inte räcker till? Vi tror att vi borde göra mer, vara lyckligare och sträva efter det där perfekta livet som egentligen inte finns. Jag vet inte varför vi tror det, men jag vet att vi gör det. 
   Själv är jag expert på att luras. Många av mina bilder på Instagram är falska. Det syns inte utåt, men inuti mig gnager samvetet när jag publicerar en del bilder. Det här är inte jag. Om de bara visste hur jag egentligen känner.
   Jag läste nyss om en kvinna som en dag beslöt sig för att helt bojkotta alla sociala medier på grund av den falska fasaden hon höll upp. Hon blev helt enkelt trött på att låtsas leva ett perfekt liv när hon innerst inne mådde fruktansvärt dåligt. Jag är själv inte beredd att ge upp dem helt, men jag är beredd på att börja riva ner den falska fasaden. Jag vill inte lura varken mig själv eller andra. Ingen är perfekt och ingen lever ett perfekt liv. Det tror jag att vi alla kan skriva under. Kanske det är dags att undersöka sin egen fasad och fundera över hur sanningsenlig den egentligen är? Eller vad tycker du?

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar