11/26/2015

Med Guds hjälp

Det finns så mycket som vi inte kan göra någonting åt här i världen. Det värker alltid extra mycket i mitt hjärta när en vän lider och jag inser att det inte finns så mycket jag kan göra för att lätta på bördan. Ni vet de där situationerna då det egentligen inte finns någonting du kan säga eller göra för att lätta bördan, dämpa sorgen eller förbättra situationen, för du har redan erbjudit sin hjälp, beklagat sorgen eller försökt göra någonting annat.
   Jag funderade på det här en kväll när jag förtvivlat satt och försökte tänka ut någonting jag kunde göra för en ledsen vän. Jag hade redan använt alla tröstande ord och jag var alldeles idélös. Jag tänkte att det faktiskt inte finns någonting alls jag kan göra. Då slog det mig att jag hade fel. Det finns alltid någonting jag kan göra. Så vad gjorde jag? Jo, jag blundade och knäppte händerna.
   Det finns så mycket som vi inte kan göra någonting åt här i världen. I alla fall inte på egen hand, men med Guds hjälp är allting möjligt. Han finns, han lyssnar och han hjälper. Det ska vi inte glömma bort. Nästa gång du känner dig rådlös, hjälplös eller hopplös och inte vet vad du ska göra så kan du be till Gud om hjälp. Kanske Han hjälper dig att hjälpa, kanske Han hjälper din vän direkt eller så gör Han någonting helt annat, någonting som vi inte ens haft i tanken.

"De anföll mig på min olyckas dag,
men Herren kom till min hjälp"
Ps 18:19

Rebecca

1 kommentar: