11/23/2015

Idealkroppen med citationstecken



Tro det eller ej, men dessa unga kvinnor som du kan se här ovan har blivit kallade feta. Helt öppet har människor runt om i världen skrivit elaka kommentarer om dessa vackra kvinnors kroppar, majoriteten har handlat om att de skulle vara feta. Jag hoppas att ni alla instämmer med mig när jag säger att de tre unga kvinnorna Demi Lovato, Selena Gomez och Jennifer Lawrence inte är feta på något vis, utan istället ser ut att ha välmående och starka kroppar som är vackra precis så som de är.
   Bilden på dagens "idealkropp" är enligt mig så fruktansvärt löjlig att jag inte ens vill skriva ordet "idealkropp" utan citationstecken. Dagens kvinnor ska i princip inte vara annat än skinn och ben. Speciellt i kändisvärlden följs minsta lilla viktuppgång med kaskader av tjockmobbning. Det är rent ut sagt sjukt. Bokstavligen dessutom, för den där "idealkroppen" kan inte må bra. Den får inte tillräckligt med näring, vilket leder till att den svälter. Den tränas alldeles för intensivt utan den näring som kroppen behöver för att bli stark. Inte bara själva kroppen lider av näringsbristen, utan även sinnet. Trötthet, utmattning, depression och bristande koncentrationsförmåga är bara några av de många symtomen på näringsbrist och då ska vi minnas att jag bara räknade upp de psykiska symtomen. Till de fysiska symtomen hör bland annat förstoppning, domningar, hjärtklappning och håravfall. Är detta verkligen vår syn på den ideala kvinnokroppen?
   Sanningen är, som ni alla vet, att kvinnors kroppar (och mäns också förstås) är unika. Det är bara du som kan se ut som du. Vi föds med olika gener, vi lever olika liv och vi tampas med olika former av ohälsa ibland. Det är fullkomligt omöjligt att vi alla skulle kunna vara lika smala, ha lika stora bröst/rumpa/lår osv. Dessutom är ju smaken som baken, delad. Så varför finns det överhuvudtaget en "idealkropp" när vi i princip aldrig kommer att kunna uppnå ett ideal som alla gillar?
   Sträva inte efter den där fåniga "idealkroppen". Lär dig istället att älska den kropp du har, oavsett hur smal/bred/kort/lång/tung du är! Jag vet, det är så mycket lättare sagt än gjort och det är fruktansvärt lätt att falla för trycket som vi dagligen utsätts för, men i det långa loppen är jag säker på att det är värt mödan. Det har i alla fall jag märkt.

Demi Lovato sade en gång att hon inte tränar för att bli smal, utan för att bli stark och det tycker jag är en sund tanke. Ta hand om din kropp. Den är trots allt den ända du någonsin kommer att ha.

Rebecca

Demi Lovato, bild
Selena Gomez, bild
Jennifer Lawrence, bild

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar