1/22/2016

Gåvor och bördor

Jag tänker fortsätta på ämnet högkänslighet och berätta lite om mina högkänsliga drag. Högkänslighet kan vara både en börda och en gåva på samma gång. Det gäller att hitta sina egna gränser, upptäcka vad som ger och vad som tar och hur man ska hantera olika situationer. Jag kommer att lägga fram tre mer positiva och tre mer negativa drag av högkänslighet, så som jag upplever dem. Här är det viktigt att komma ihåg att vi alla fungerar och reagerar olika på saker och ting. Det jag upplever kan se ut på ett helt annat sätt för någon annan.

Tre jobbiga ting med att vara högkänslig enligt Rebecca:

1. Även de roligaste av stunder tröttar ut mig.
   – Som högkänslig registrerar, analyserar och behandlar man ofta intryck väldigt djupt och intensivt. I situationer där det händer mycket – mycket ljud, ljus, människor eller bara ett väldigt intensivt möte med någon – jobbar hjärnan väldigt hårt. Det här gör att jag ofta blir överstimulerad fortare än andra, även om jag har hur roligt som helst. Jag har väldigt svårt de dagar då allting sitter i ett. Jag behöver pauser för att kunna bearbeta alla intryck. Det kan bli väldigt jobbigt, speciellt när jag håller på med någonting roligt.

2. Jag får väldigt lätt dåligt samvete.
   – Så fort jag tror att jag har gjort minsta lilla fel eller sårat någon ens bara lite kan jag få väldigt dåligt samvete och det kan sitta i väldigt länge. Jag kan även få dåligt samvete över sådant som jag själv inte gjort, men som orsakat någon smärta.

3. Jag har svårt för att vara impulsiv.
   – Mitt kontrollbehov är enormt och jag slänger mig ytterst sällan in i situationer som jag inte fått förbereda mig ordentligt inför. Dessutom känner jag mig väldigt sällan riktigt förberedd, även om jag har lagt ner min själ över förberedelserna.

Det där är väl inte så farligt, tänker någon kanske när de har läst mina tre punkter. Men jag har väldigt lätt för att förstora saker och ting och även den minsta händelsen kan påverka mig djupt. Därför är just dessa punkter jobbiga för mig.

Tre positiva ting med att vara högkänslig enligt Rebecca:

1. Jag upplever att jag har en mycket god förmåga att förstå.
   – Jag har ibland blivit en aning förvånad över min förmåga att förstå mig på människor och deras situation i livet. Även om jag själv inte har varit med om någonting liknande och även om jag själv inte skulle tänka på samma sätt så upplever jag att jag kan leva mig in och förstå mig på människor som öppnar sig för mig. Det är en gåva jag värnar om.

2. Jag är rätt kreativ och mår bra av att få utlopp för min kreativitet.
   – Jag tycker om att fundera och finna lösningar. Om jag får säga det själv är jag även ganska bra på det. Jag tycker om att skapa. Jag tycker om att skapa musik, pyssla, handarbeta, fotografera, skriva och teckna. Jag mår som allra bäst när jag får använda min kreativitet till att hjälpa andra på något sätt.

3. Jag kan känna av och bli påverkad av stämningar i rum eller hos personer.
   – Det här är en punkt som kan vara både positiv och negativ, men jag väljer att framhäva det positiva. Jag känner lätt av stämningar och kan påverkas djupt av andra människors känslor och sinnesstämning. I jobbiga situationer, t.ex när någon är väldigt ledsen, kan det vara tungt att påverkas så mycket av någon annans smärta. Men även i dessa situationer är jag glad att jag har den förmågan, eftersom jag upplever att jag kan hjälpa andra på ett sätt som alla inte kan. Det bästa med att känna av stämningar är förstås när någons glädje påverkar mig. Även i de tyngsta stunderna kan jag bli upplyft av någon med positiv sinnesstämning och ett glatt leende på läpparna.

Som sagt så fungerar vi alla olika. Det här är jag, Rebecca. Så här fungerar jag. Kanske någon kände igen sig, kanske inte. Jag vill ändå tro att det viktiga är att jag berättar och är ärlig. I bästa fall kanske jag till och med kan hjälpa eller tipsa någon genom min ärlighet. Jag vill också påpeka att man inte behöver vara högkänslig ifall man känner igen sig på någon punkt. Vi har alla olika gåvor i olika former, oberoende hur vi fungerar som människa.

Rebecca
rebeccafunderar@gmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar