1/05/2016

Rykande hett i kylan

Ända sedan jag var liten har mina föräldrar alltid uppmanat mig att ha mössa och handskar med mig i bilen, oberoende hur långt vi ska åka. Varmblodig som jag är har jag inte tagit detta till mig på så stort allvar. Efter dagens händelse på motorvägen kommer jag förhoppningsvis att bättra mig.
   Jag och min bror var påväg in till stan när värmemetaren helt plötsligt  slog i taket och motorlampan började lysa på instrumentbrädan. När jag automatiskt saktade in började bilen föra obehagliga ljud ifrån sig och vi hade därmed inget annat val än att styra in mot kanten av motorvägen och stanna där. Min bror satte igång varningsljusen, jag stängde av motorn och sade "Jaha, det var dags att ringa till pappa nu". Ända sedan jag fick mitt körkort har pappa uppmanat mig att ringa honom så fort jag hannar i situationer lik denna och därför var ett telefonsamtal till honom det första jag tänkte på när bilen stod stilla.
   Efter en hel del telefonsamtal, funderingar och sökande under motorhuven tog vi beslutet att starta motorn för att se vad som hände. Inga lampor lyste, motorn var kall och inga ovanliga ljud hördes. Vi fick därför klartecken att fortsätta vår färd in till stan. Vi hade haft tur, även om felet fortfarande är oklart.
   Hela denna händelse, från att värmemetaren fick fnatt till att vi kunde fortsätta vår färd normalt, tog ungefär en halv timme. Ute var det ca -16 grader och inne i bilen var det i princip lika kallt som där ute. Varken jag eller min bror hade handskar eller mössor och vi frös som bara den, även jag som normalt inte fryser. När vi väl kom in till stan gick vi raka vägen in till ett café och beställde två stora koppar med rykande hett kaffe.
   Vad jag dock tycker att är intressant är att ingen stannade för att se om vi behövde hjälp. Där stod vi, två ungdomar under motorhuven på en liten ford mitt på motorvägen och ingen stannade för att se om vi var okej. Är det bara jag som inbillar mig att man stannar för att hjälpa ensamma fordon med påslagna varningsblinkers?

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar