2/20/2017

För jag är glutenallergiker

Det är många som har frågat mig om min glutenallergi den senaste tiden och jag har än en gång blivit påmind om hur få det är som verkligen vet skillnaden på glutenallergi och glutenintolerans. Det var inte så länge sen jag skrev ett inlägg om spannmålsallergi, men jag tänkte sammanfatta min version av allergin:

– Jsg är alltså allergisk, inte intolerant, vilket betyder att jag drabbas av allergiska reaktioner när jag får i mig inhemska spannmål (även renhavre som glutenintoleranta tål).

– Mina mest förekommande reaktioner är ihållande illamående eller halsbränna, öm och extra känslig mage, klåda på olika delar av kroppen, rådnad, diarré, gaser och förlust av matlust.

– Jag är inte hyperkänslig. Jag kan fuska ibland, enstaka gånger. Dock inte med havre.

Det här är även de mest vanliga reaktionerna och förhållandesätt för glutenallergiker. Glutenintoleranta reagerar på lite andra sätt och för dem är det väldigt allvarligt att få i sig gluten, eftersom det förstör tarmens tarmludd.

Det är många som går omkring med oupptäckt glutenallergi ellee intolerans. Om du misstänker att du  är en av dem lönar det sig att testa, antingen genom ett blodprov eller att helt enkelt leva glutenfritt en tid.

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar