2/28/2017

Min lilla syster

Jag tycker om filmer med klara budskap, eller snarare teman som vi är vana att blunda för, men som vi verkligen borde uppmärksamma. Den svenska dramafilmen Min lilla syster (2015) – med Rebecka Josephson och Amy Deasismont (känd som Amy Diamond) som huvudrollsinnehavare – handlar om lillasyster Stella som ser sin storasyster Katja utveckla en svår ätstörning. Stella vill hjälpa sin syster, men Katja hotar att avslöja Stellas förälskelse på Katjas konståkningstränare, vilket får Stella att bevara Katjas hemlighet.
    Filmen utspelar sig ur Stellas synvinkel, vilket jag tycker är väldigt intressant och viktigt. Det är trots allt inte bara den sjuke som lider av en ätstörning. Sjukdomen påverkar hela familjen och det tror jag är väldigt viktigt att påpeka. Stella hamnar automatiskt i andra hand och tvingas lida i tystnad och ensamhet. Hon lider av att se sin storasyster behandla sig själv så illa och eftersom hon inte kan berätta det för någon börjar hon uttrycka sina känslor på skadliga sätt hon också.
    Jag är vanligtvis inte så förtjust i svenska filmer, men jag blev verkligen positivt överraskad och imponerad, speciellt av de unga huvudrollsinnehavarnas prestationer. Josephson som bara är 13 år gammal fick mig nästan att tro att hon har suttit i samma sits som den karaktär hon spelar, även om jag visste att fallet inte är så. Hon spelar så övertygande och även om hon antagligen fått en hel del hjälp och stöd med sin roll tror jag att hon besitter en hel del naturbegåvning. Amy Deasismont gav mig samma tankar och känslor. Henne har jag sett i andra produktioner tidigare, men i denna långfilmsdebut upplever jag att hon verkligen visar vad hon går för. Ångesten, kroppsspråket och förmedlingen av alla känslor är (ursäkta, jag måste använda ett engelskt uttryck) spot-on!
    Jag har personligen erfarenheter av ätstörningar på olika plan och rekommenderar verkligen alla att ta sig tid att se Min lilla syster. Jag tycker att den ger en verklig bild av hur anorexi/bulimi påverkar inte bara den insjuknade, utan även nära och kära till den drabbade.


Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar