2/24/2017

Livet som högkänslig

Det börjar vara ett tag sedan jag skrev inlägget Knäpp eller högkänslig? som du hittar här. Då hade jag nyligen lärt mig vad högkänslighet innebär. Sedan dess har jag lärt mig så otroligt mycket om mig själv, hur jag fungerar och vad jag klarar av. I mitt tidigare inlägg var jag fortfarande en aning osäker, men idag tvekar jag inte en sekund på att jag hör till de 15-20 procenten av världens befolkning som klassas som högkänsliga, eller särskilt sensitiva.

Snabbkurs i vad högkänslighet innebär:

En högkänslig person är/blir ofta...
...extra mottagliga för sin omgivning
...lättpåverkade av andras humör och sinnesstämningar
...lättpåverkade av stress, koffein, skarpa ljud
...överstimulerade av olika situationer
...i behov av ensamhet och vila efter intensiva dagar
...analyserande, grubblande och ältande
...personer med ett rikt inre liv

Alla ovanstående påståenden passar in på mig. En del kanske tänker att det låter väldigt negativt att vara högkänslig, men så behöver fallet inte vara. Även om jag blir lättpåverkad av saker och ting och även om jag analyserar och grubblar mycket skulle jag inte byta bort min högkänslighet. Högkänsligheten tar en hel del, men den ger minst lika mycket tillbaka.

Positiva egenskaper hos en högkänslig:

En högkänslig person är/blir ofta...
...väldigt kreativ
...omtänksam och empatisk
...mer uppmärksam och lägger ofta märke till sådant som andra missar
...väldigt förstående och lättlärda människor
...eftertänksamma
...euforiska av småsaker
...självständiga

Dessa positiva saker utgör en viktig del av den jag är som person och jag skulle inte vilja mista dessa egenskaper. Det gäller att hitta en balans i sin vardag, lära sig vad man orkar och när man behöver vila. Visst kan det vara jobbigt att vara så lättpåverkad av andra människors dåliga humör, men det går att lära sig att hantera det. Och just den egenskapen kan ge en så mycket positivt också.

Jag kommer att återkomma till högkänslighet. Våga fråga om du funderar på någonting. Tills dess rekommenderar jag än en gång Ilse Sands Älska dig själv – en guide för särskilt sensitiva och andra känsliga själar (2015).


Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar