12/16/2014

Det är mörkt nu

Jag skrev ett blogginlägg på en av skolans datorer idag. Jag skrev en torr text om hur fort tiden rinner iväg nu i advent, om hur mycket som händer och all stress som infinner sig. Jag är ganska glad att den försvann när skolans nätverk plötsligt gav upp och jag tvingades stänga av datorn. Den var verkligen trist. Den innehöll ingenting som världen inte redan vet. 

Det är mörkt nu. Solsken är en bristvara i landet. En stor del av landets befolkning påverkas av detta. En stor del lider av årstidsbunden depression. Jag är en av dem. 


För er som inte stött på begreppet:

"Vid årstidsbunden depression under höst och vinter är ett utmärkande drag att man sover mer än vanligt. Trots detta upplever man en extrem trötthet. Dessutom ökar suget efter kolhydrater och sötsaker, och man går ofta upp i vikt. Dessa besvär finns inte vid årstidsrelaterade besvär sommartid" (http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Arstidsbunden-depression/)


Samtidigt som jag påverkas negativt av mörkret kan jag tycka att det är riktigt mysigt. Levande ljus, brasa i kakelugnen och varma filtar hör ju mörkret till och det gillar jag starkt. Speciellt nu i advent och juletid när man kan ta en kopp varm glögg och sätta sig med en god bok i soffan eller plocka fram pyssellådan. Sådant lättar upp stämningen i dessa mörkret.


Rebecca



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar