12/21/2014

Det behöver inte vara perfekt!

Ingen mjukstart på jullovet för Rebecca inte. Uppvisningar, övningar, middagar, städning och fixande av de sista julklapparna är vad som stått på schemat. Till råga på allt fick jag en muskelinflammation i ryggen, vilket jag glömde bort idag när jag bar in instrument och dylikt till konsertsalen. Absolut inga klappar på ryggen och endast försiktiga kramar står det på den senast uppdaterade önskelistan.
   Idag fick jag frågan om jag är stressad inför julen. Det fick mig än en gång att fundera över all stress vi människor bär på, speciellt nu i juletid. Egentligen är det ganska fånigt att det varenda år är rusning i butikerna dagarna före jul, att folk stressar med allt och alla och att allting ska vara så "perfekt". En vacker julgran, mycket god mat, fina kläder, de bästa julklapparna och ett välstädat hem ska det vara. Varför? undrar jag.
   Det är ju Jesu födelse vi firar under julen. Var det verkligen så perfekt och optimalt den kvällen? Låt oss tänka efter. För det första fick inte Maria föda sitt barn i sin hemstad. För det andra tvingades de bo i ett stall och föda barnet där. För det tredje lades barnet i en krubba och det tror jag inte ens på Jesu tid klassades som en optimal bädd åt en nyfödd. För det fjärde tvivlar jag på att Maria och Josef bar de finaste kläder de ägde. För det fjärde tror jag inte att stallet var så välstädat. Trots allt detta gick det hur bra som helst. Maria födde Jesus, Guds son, och han växte upp och blev god man. Utan honom skulle vi inte fira jul.
    I grund och botten spelar det inte någon roll ifall vi har en vacker gran, mycket mat, fina kläder, de bästa julklapparna eller ett välstädat hem. Jag tror i alla fall inte att Jesus skulle ägna det en tanke. Han skulle se oss människor och glädjas över att det är honom vi firar, oberoende hur välplanerat eller perfekt det är.

Med detta vill jag önskar er alla en riktigt god och fridfull jul! Hur julen än ser ut kan den bli hur fin som helst. Tänk på det och dra ner stressnivån. Det behöver inte vara perfekt.

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar