12/19/2014

Njuta av stunden

Julrimmen börjar sitta nu. Ljusen i granen lyser och ett par paket julgransbollar är färdigt framplockade inför kvällen. Då ska granen kläs. Även julkrubban är framplockad och ljuset bakom Jesusbarnet sprider ett varmt sken över ängeln som vakar över honom. Julstämningen har verkligen lagt sig i vårt hus. Imorgon ska julen firas i skolan och efter det har även Rebecca nått det väntande jullovet. 
    Ett jullov fyllt av händelser ligger framför. Det ska bli så roligt att få fira julen i flera dagar med mina nära och kära. Trots det finns det en liten längtan till slutet på de röda dagarna då allt är över. Då slår ledigheten sig verkligen ner och då är det helt tillåtet att bara ta det lugnt och äta julchoklad. Jag tycker det är fint att det går att njuta av de båda delarna av julen. 
    Men ännu är vi inte där. Ännu har vi julen 2014 framför oss. Det ska vi också njuta av. I skolan fick jag lära mig ett nytt ord för ett par dagar sedan. Ordet har inte på något sätt blivit godkänt ännu, men det finns tydligen folk som använder det. Ordet är "carpa". I en mening blir det "att carpa dagen", alltså att fånga dagen och njuta av stunden. Jag tycker inte om ordet, så jag kommer inte att använda det. Men att njuta av stunden är precis det vi ska göra nu. Både före, under och efter julen.

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar