2/25/2015

Stolt över mitt språk

När jag började i gymnasiet väcktes intresset för språk hos mig. Jag blev väldigt snabbt förtjust i tyskan som jag började läsa, jag lade märke till hur fascinerade finskan egentligen är och jag upptäckte hur spännande det är att utforska sitt egna modersmål. När jag var liten pratade mina föräldrar med mig på högsvenska. Jag har därför aldrig klagat när vi i modersmål ska hålla muntliga redovisningar på högsvenska, vilket en del av mina klasskamrater gjorde. Den så kallade standardsvenskan har alltid funnits naturligt hos mig. Jag framförde tydligt att jag aldrig skulle börja prata på dialekt när jag var liten. Det ändrade så småningom, men jag har fortfarande ingen ren dialekt. Jag har högsvenskan som grund och slänger mer eller mindre in dialektord beroende på vem jag pratar med. Dessutom är det inte bara en dialekt jag påverkats av. Starkast är väl den dialekt som pratas i min hemstad, men nu som då kommer jag på mig själv att använda mig av ord från min mors ursprungliga dialekt. Då är jag väldigt glad att påpeka det. Jag känner mig stolt över det.
    Jag påverkas snabbt av olika språk och -stilar och snappar lätt upp nya ord och dialekter. Min mor sade en gång att jag skulle kunna lära mig flytande norska väldigt snabbt om jag bodde i Norge en tid, eftersom jag lärde mig mycket norska under tiden när jag var förälskad i Alexander Rybak. Jag kan tycka det är så roligt att sitta och lusläsa, peta i och korrigera texter. Kanske mest för att jag vet att jag kan och för att jag vet att det är någonting jag är bra på, men också för att jag tycker det är så spännande att plocka ihop en text med flytande och välgenomtänkta ord, meningar och stycken. Jag tycker det är underbart att få fram sina egna tankar, känslor och åsikter genom olika språk.  
    Språket är en gåva som ger oss möjlighet att uttrycka oss. Det finns inga språkkunskaper som är tunga att bära på. Det finns heller inga språkkunskaper som är onödiga. Att kunna prata på olika språk är en fördel för både dig själv och de du pratar med. Var inte rädd för att utsätta dig för olika språk! Det kommer att öppna nya dörrar för dig. Jag lovar.

Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar