9/17/2013

Du kan!

"Känslan när någonting släpper och det känns lite bättre är nästan lite obeskrivlig"

Aningen konstig mening jag kokade ihop här om dagen, men som jag fortfarande håller stenhårt fast vid. Tänk dig att du har gått och funderat, oroat eller varit ledson över någonting en hel dag... 
Allting känns jobbigt och tankarna återvänder ständigt till "det där jobbiga" som du egentligen borde släppa ut för att kunna må bättre och gå vidare. För att göra det hela svårare anser du att du inte kan, vill eller har någon att dela dessa jobbiga tankar med. Istället låter du dem snurra på i ditt eget huvud. Du tror att du kan hantera det, men innerst inne vet du vad du egentligen borde göra. Grejen är den att du helt enkelt inte "kan". 
Nu skall jag ta och berätta dig en sak. Du kan!
Den där känslan du har som säger dig att du inte kan, den är inte riktig och den är inte din. Den gäller inte. Lyssna inte på den, för du kan. Så gör det! Jag kan med nästan full säkerhet säga att det lönar sig. Håll inte dina jobbiga tankar inom dig om de får dig att må dåligt!
Även detta skriver jag av egen erfarenhet. Jag har själv haft väldigt svårt att följa detta, men här om dagen bestämde jag mig för att för en gångs skull lyssna på det som blivit sagt till mig, dvs att höra av mig om jag vill prata. Det var efter detta som jag kokade ihop ovanstående mening; Känslan när någonting släpper och det känns lite bättre är nästan lite obeskrivlig. För så var det verkligen. Det där jobbiga släppte lite bara genom att ha fått prata om det. Det kändes bra.


Rebecca

5 kommentarer:

  1. Va skönt! Det blir alltid tyngre att bära nånting ensam än att dela det med någon.

    SvaraRadera
  2. Världen behöver fler bloggar som din! Kloka ord från ett ungt perspektiv. Man får sig verkligen en tankeställare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, det värmer! En av de största anledningarna till att jag bloggar är att jag hoppas kunna hjälpa någon genom det jag skriver. Att lyckas framkalla tankeställare är ett mål jag siktar på.

      Rebecca

      Radera
  3. När man går omkring och funderar har problem en tendens att växa till sej. Man trasslar ofta in sej i sina egna funderingar och tankar. Att få säga dem högt till någon annan gör ofta att man själv då hör dem och förstår dem bättre. Att dessutom ha vänner man kan dela med sej åt är en Gudagåva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig till punkt och pricka! Tack för din kommentar.

      Rebecca

      Radera