9/04/2013

Favoritplats

"Vilken är din favoritplats på jorden?" är en fråga som dyker upp nu som då. Jag har aldrig riktigt kunna svara på den frågan. Jag bor inte på samma ställe hela tiden. Jag har två hem, därför har inte direkt "hemma" varit ett riktigt bra svar på frågan för mig. Jag har två rum, två sängar, två vardagsrum... två hem, helt enkelt. Visst, jag känner mig trygg på båda ställena, men inget av dem har riktigt varit min favoritplats.
  Men nu har jag hittat min plats. Det är en plats som skänker mig lugn, trygghet och en hel dos med goda minnen. Det är en plats jag kan låta mina tankar sväva fritt. En plats där jag kan samtala och känna gemenskap. Det kanske låter som en magisk plats, en overklig plats. För mig är den lite "magisk" också, för jag mår så otroligt bra av att besöka den här platsen. Men overklig är den inte.  
  Jag trodde aldrig att en favoritplats kunde betyda så mycket för en själv. Nu vet jag och det känns bra att ha en favoritplats att återvända till. 

En favoritplats behöver inte nödvändigtvis vara en konkret plats. En plats i ett sammanhang, i en viss grupp eller bara ett väldigt glatt och starkt minne kan vara minst lika bra. Men jag tror att dessa "favoritplatser" är ganska viktiga. Jag tror att vi alla behöver alla en plats där vi känner trygghet, en plats som skänker oss en positiv sinnesstämning.
  Det sista jag vill göra är att göra någon upprörd. Om du som läser detta anser dig inte ha en favoritplats skall du inte känna dig ledsen. Du kanske bara inte har upptäckt den ännu, det tog som sagt länge för mig att hitta min plats. Jag ber dig dock att fortsätta söka, svaret finns nog där någonstans. När kände du dig trygg senast? Ta tag i det ögonblicket. Då har du hittat en plats. 
        


Rebecca
  

1 kommentar:

  1. Favoritplats kan vara en plats inom dig, men den är ofta lättare att plocka fram när man fysiskt befinner sig på en fysisk plats. Att lära sig plocka fram platsen var än man är ger möjlighet att hämta kraft ur den när man behöver.
    M

    SvaraRadera